Facebooktwitter

“Διαφορετικά, δεν μπορεί να υπάρχει. Και αυτό δεν είναι εξισωτισμός, είναι ισότητα, πηγή της ελευθερία”, αναφέρει μεταξύ άλλων σε ομιλία της, η Αναπληρώτρια Υπουργός Εξωτερικών, Σία Αναγνωστοπούλου στην Ολομέλεια της Βουλής για το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας.

Αναλυτικά η ομιλία της Σίας Αναγνωστοπούλου: 

Ευτυχώς, μίλησε ο κ. Βορίδης πριν από μένα και έδωσε πραγματικά τον αξιακό άξονα της Νέας Δημοκρατίας. Διότι αυτό που ακούσαμε είναι νησίδες αριστείας απομονωμένες από τον υπόλοιπο κόσμο, από όλη την υπόλοιπη κοινωνία. Για εμάς η αριστεία υπάρχει όταν η πρωτοπορία μπορεί να συνδέεται με όσο μεγαλύτερες μάζες του πληθυσμού. Διαφορετικά, δεν μπορεί να υπάρχει. Και αυτό δεν είναι εξισωτισμός, είναι ισότητα, πηγή της ελευθερίας.

Η Κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να φροντίζει για τη δημόσια παιδεία. Για τη Νέα Δημοκρατία -το είδαμε, αυτό ξεκίνησε από το 2010 και μετά- είναι αποδόμηση της δημόσιας παιδείας και δημιουργία ανάγκης για ιδιωτική εκπαίδευση, κυρίως ανώτατη εκπαίδευση. Είναι ρουσφετολογία, όταν ένας Υπουργός πιέζεται από τους Βουλευτές, που είναι η αρχή της δημοκρατίας -γιατί έχουμε μπερδέψει τα τελευταία χρόνια μερικά πράγματα-, ενώ δεν είναι ρουσφετολογία όταν ένας Υπουργός, μία Κυβέρνηση ή ένα κόμμα πιέζεται από επιχειρηματίες για να φτιάξει ιδιωτικά πανεπιστήμια.

Όσον αφορά τον εθνομηδενισμό, θεωρώ απαράδεκτο και μόνο τον όρο όταν αναφέρεται σε Έλληνες και Ελληνίδες Βουλευτές. Ούτε θα σχολιάσω την αντίληψη περί γλώσσας, γιατί θα πρέπει να γυρίσουμε πολλούς αιώνες πίσω.

Με αυτό το πολυνομοσχέδιο συμπληρώνεται μια στρατηγική για την εκπαίδευση που έχει αυτή η Κυβέρνηση. Μπορεί να διαφωνεί κάποιος, μπορεί να μη διαφωνεί, αλλά είναι μια στρατηγική την οποία είχαμε να δούμε πολλά χρόνια σε αυτήν τη χώρα.

Λέτε για την τεχνολογική εκπαίδευση ότι καταργείται. Ποιες ήταν οι πραγματικότητες που είχε να αντιμετωπίσει η χώρα στη νέα εποχή που ζούμε; Έχει να αντιμετωπίσει πρώτον, την Ευρώπη των περιφερειών και δεύτερο ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον. Άρα, χρειάζεται ισχυρή ανώτατη εκπαίδευση, ισχυρά πανεπιστήμια που να μπορούν να λειτουργήσουν ανταγωνιστικά, όπως θέλετε να λέτε εσείς, με το παγκόσμιο περιβάλλον και το ευρωπαϊκό, συν να μπορούν να ενσωματώσουν τις πραγματικότητες που έχουν διαμορφωθεί τόσα χρόνια.

Θα μου επιτρέψετε εδώ να διαφωνήσω σε κάτι, ακόμα και με συναδέλφους μου. Δημιουργήθηκαν τμήματα και σχολές σε διάφορες πόλεις επί χρόνια, κάποτε με εντελώς ανορθολογικό τρόπο. Αυτό, όμως, κάλυπτε μια ανάγκη. Χρησιμοποιήθηκε η ανώτατη εκπαίδευση ως μοχλός ανάπτυξης στην περιφέρεια. Δεν είναι κακό. Και οι τοπικές κοινωνίες δεν αγκάλιασαν τα πανεπιστημιακά τμήματα και τα τεχνολογικά τμήματα, δηλαδή τα ΤΕΙ, μόνο για τα σουβλάκια και για τα ενοικιαζόμενα δωμάτια. Γιατί για την ελληνική κοινωνία από τον 19ο αιώνα και μετά ήταν υπερηφάνεια το πανεπιστήμιο, ήταν υπερηφάνεια η ανώτατη εκπαίδευση.

Αντί, λοιπόν, αυτήν την πραγματικότητα -η οποία κατάντησε να είναι ανορθολογική- να δούμε πώς θα τη μαζέψουμε, με ένα στρατηγικό σχεδιασμό που θα δώσει δύναμη και στα πανεπιστημιακά ιδρύματα και στην τεχνολογική εκπαίδευση, αλλά και στις τοπικές κοινωνίες να συνεργήσουν στην κατεύθυνση πανεπιστημίων, εμείς αρχίσαμε -η Νέα Δημοκρατία με το σχέδιο «Αθηνά»- να διαλύει ανορθολογικά εντελώς τα τμήματα.

Θα μου επιτρέψετε να πω δυο κουβέντες -γιατί δυστυχώς δεν έχω χρόνο- για το Πανεπιστήμιο της εκλογικής μου περιφέρειες, γιατί ένας Βουλευτής εκφράζει την εκλογική του περιφέρεια. Τι να κάνουμε τώρα; Δεν θα αλλάξουν τους κανόνες της Δημοκρατίας. Έχουμε ένα Πανεπιστήμιο το οποίο είναι από τα καλύτερα του κόσμου και αυτό σύμφωνα με αυτές τις διεθνείς κατατάξεις. Έχουμε ένα ΤΕΙ της Δυτικής Ελλάδας με κάποια πάρα πολύ καλά τμήματα, αλλά από τη στιγμή που ανωτατοποιήθηκε η τεχνολογική εκπαίδευση, κατάντησε να είναι ουραγός των πανεπιστημίων, γιατί προσπαθούσε να μοιάσει στα πανεπιστήμια. Σημαντικότατοι συνάδελφοι με πολύ σημαντικό ερευνητικό έργο μέσα στα ΤΕΙ δεν είχαν το δικαίωμα για διδακτορικά, δεν είχαν το δικαίωμα για τίποτα τέτοια. Άρα, λοιπόν, αυτές οι συνέργειες ανάμεσα σε θεωρητικές και τεχνολογικές κατευθύνσεις είναι αυτό που δίνουν δύναμη. Αυτές οι συνέργειες ξεκίνησαν πριν από το νομοσχέδιο του Υπουργού.

Να σας πω ένα παράδειγμα; Το Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας στο ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας ο κ. Αρβανιτόπουλος αποφάσισε εν μία νυκτί να κλείσει. Εμείς το ανοίξαμε και δεν ανοίξαμε μόνο εκεί. Βλέπω εδώ και μερικούς Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας. Στη Μακεδονία, για την οποία κόπτεστε τόσο και λέτε ότι εμείς είμαστε εθνομηδενιστές κ.λπ., πόσα τμήματα από ΤΕΙ είχαν κλείσει και τα ανοίξαμε ξανά μαζί με Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας που ερχόντουσαν στο Υπουργείο; Αυτό, λοιπόν, το Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας με πανάξιους επιστήμονες, που μέσα στην κρίση έπρεπε να του δοθεί ώθηση, αντιθέτως το σχέδιο «Αθηνά» το έκλεισε. Το ανοίξαμε. Οι συνέργειες που με το Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Πατρών ήταν τεράστιες αυτό το διάστημα. Εκεί θα εξακολουθήσει να συνεργεί και στο νέο νομοσχέδιο και έχω πολλά τέτοια παραδείγματα.

Χαίρομαι πάρα πολύ για το Πανεπιστήμιο Πατρών. Εδώ βγαίνει τι θέλει ακριβώς η Νέα Δημοκρατία. Μας λέει από τη μια ότι έχουμε πάρα πολλούς φοιτητές κι ότι θα δίνουμε πολλά πτυχία και την άλλη ότι πρέπει να ανοίξουν ιδιωτικά πανεπιστήμια γιατί οι  φοιτητές μας φεύγουν στο εξωτερικό. Άρα, λοιπόν, καταλαβαίνουμε πάρα πολύ καλά τη στόχευση σας. Την είπε άλλωστε ο κ. Βορίδης εντελώς ανοιχτά.

Νομική Σχολή. Αφού φεύγουν οι φοιτητές μας στο εξωτερικό και πάνε στα ιδιωτικά, θέλαμε ή δεν θέλαμε; Είναι υποχρέωση του κράτους να δώσει Νομική Σχολή; Εγώ ήθελα και ήθελα να ιδρυθεί στην Πάτρα. Ναι, σε ένα σημαντικό πανεπιστήμιο. Γεωπονική σχολή θέλαμε ή δεν θέλαμε;  Και για όλη τη Δυτική Ελλάδα. Θέλαμε. Άρα, λοιπόν, ποιος είναι αυτός που υπονομεύει τη δημόσια εκπαίδευση και ποιος είναι αυτός με ένα στρατηγικό σχεδιασμό που προσπαθεί να δώσει καινούργια ώθηση;

Εγώ θα έλεγα διαφωνίες ότι σε τέτοια μείζονα νομοσχέδια μπορεί να υπάρχουν, αλλά αυτή η ισοπεδωτική αντιμετώπιση δείχνει ένα πράγμα. Θέλετε ιδιωτική εκπαίδευση. Εμείς θέλουμε δημόσια εκπαίδευση. Αυτή είναι η διαφορά μας.

left.gr