Facebooktwitter

Για τους συμμετέχοντες στο δράση, το σταραμάκι είναι και όπλο για να περιοριστεί η φυγή των νεότερων κατοίκων από την περιοχή.

«Η ιδέα μας ταξιδεύει στη Μεσοποταμία, οι λεπτομέρειες της προσπάθειας δείχνουν πως υπάρχει χώρος για καινοτομία σε όλο το μήκος και το πλάτος της Ελλάδας και το σκεπτικό πίσω από το “staramaki” δείχνει πως η κυκλική οικονομία μπορεί να είναι ένα προνομιακό πεδίο καινοτόμων δράσεων για τη χώρα μας. Το “staramaki” αποτελεί μια από τις δράσεις μας για να μπορέσουμε να δούμε το Κιλκίς να τονώσει την οικονομία του. Το Κιλκίς είναι ένας τόπος που κυρίως βασίζεται στην αγροτική καλλιέργεια και συνήθως μιλάμε για μονοκαλλιέργεια, αφού καλλιεργούμε σιτάρι σε μεγάλη έκταση» ανέφερε μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ, “Πρακτορείο 104,9FM”, ο Κώστας Καμπέρης, πρόεδρος της ομάδας εθελοντών «Omnes», καθώς περιγράφει πως μια ομάδα εθελοντών συνεργάζεται αυτό τον καιρό με παραγωγούς, φορείς και επιχειρήσεις στο Κιλκίς ώστε σύντομα να διατεθεί σε επαγγελματίες αλλά και απλούς καταναλωτές ένα προϊόν που κάλλιστα μπορεί να αποτελέσει μια διάδοχο κατάσταση για τα πλαστικά καλαμάκια.

    «Το staramaki έχει τελείως κοινωνικό πρόσημο και δεν θα το “τρέξει” κάποια εταιρεία που θα προσπαθήσει να κερδοφορήσει μονοσήμαντα. Το πρώτο βήμα θέλουμε να είναι ένα βήμα το οποίο μπορεί να φέρει τη δυναμικότητα που χρειάζεται ώστε να περάσουμε και στο δεύτερο. Αυτό είναι κάτι που ονομάζουμε “κάφσιμο” (σ.σ από τις λέξεις καφές και καύσιμο) που θα ανταλλάσσεται με τα σταραμάκια» εξηγεί ο κ.Καμπέρης καθώς περιγράφει πώς ο αντικαταστάτης για το πλαστικό καλαμάκι είναι μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου. «Εμείς λοιπόν με τα staramakia θα βγούμε στην αγορά περίπου τον Ιούλιο και θα ζητήσουμε και από τις καφετέριες, αλλά και από τον κόσμο ο οποίος καταναλώνει καφέ, να κρατά τα υπολείμματα του καφέ γιατί αυτά έχουν αξία όταν μπορούν να συλλεχθούν σωστά και να μετατραπούν σε κάτι άλλο» τονίζει ο κ.Καμπέρης καθώς περιγράφει αυτή ακριβώς, τη δεύτερη φάση, που η φιλοδοξία είναι να λειτουργήσει στο πλαίσιο μιας ανταποδοτικής τρόπον τινά, λειτουργίας. «Το σύνολο της προσπάθειας λοιπόν είναι να παράξουμε ένα καλαμάκι από φυσικό στέλεχος σιταριού, το οποίο ταυτόχρονα με τη δεύτερη προσπάθεια μας θα προσπαθήσει να αλλάξει και λίγο τη νοοτροπία μας για αυτό που θεωρούμε υπόλειμμα του καφέ» καταλήγει.

   «Στοπ» στη φυγή των νεότερων κατοίκων

   Για τους συμμετέχοντες στο δράση, το σταραμάκι είναι και όπλο για να περιοριστεί η φυγή των νεότερων κατοίκων από την περιοχή. «(Το Κιλκίς) είναι ένας τόπος, που λόγω ακριβώς αυτού του τύπου της οικονομίας (σ.σ μονοκαλλιέργεια σιταριού) φθίνει, και το ίδιο ισχύει και για τον πληθυσμό που μπορεί να “κρατήσει” η περιοχή. Η προσπάθεια αυτή είναι μια προσπάθεια μεταξύ άλλων να προσπαθήσουμε να κάνουμε τον τόπο μας πιο φιλόξενο» μεταφέρει ο κ.Καμπέρης. Δεν παραλείπει δε να σημειώσει πως η ιδέα ήρθε και μετά από ένα νοητό “ταξίδι” στην ιστορία της νοτιοανατολικής Μεσογείου: «Το “staramaki” (από τις λέξεις “σιτάρι” και “καλαμάκι”) αποτελείται από το ίδιο το στέλεχος του σιταριού και είναι ένας τρόπος με τον οποίο πίνανε και οι Μεσοποτάμιοι την μπύρα τους χιλιάδες χρόνια πριν για να αποφύγουν το κατακάθι που είχε εκείνο το ποτό μέσα. Εμείς το φέραμε στη σημερινή εποχή ενώ είμαστε και στο στάδιο πριν να καταργηθεί το πλαστικό καλαμάκι. Υπάρχει έτσι και μια σύγκλιση στα γεγονότα, στις συνθήκες για να ευδοκιμήσει η προσπάθεια μας αυτή και το προϊόν αυτό».

   Οι ποσότητες που μπορούν να διατεθούν για χρήση στην αγορά των ροφημάτων

   Σε ό,τι αφορά δε την ποσότητα που θα διατεθεί στην αγορά ο κ.Καμπέρης τονίζει πως αυτή εξαρτάται από τη σοδειά, αφού το σταραμάκι δεν είναι κάτι που παράγεται από αλεύρι όπως π.χ συμβαίνει με τη διεργασία που ακολουθείται στο μακαρόνι. «Το οποιοδήποτε μακαρόνι θα μπορούσε ίσως να χρησιμοποιηθεί για πίνει κάποιος καφέ, θα ήταν παράγωγο διαδικασίας όπως καταλαβαίνει κάποιος. Θα έχει σπαρθεί το χωράφι, θα έχει περάσει η μηχανή, θα έχει αλεστεί, θα έχει περάσει από μηχανήματα, θα έχει γίνει ζυμωθεί, ψηθεί κ.ο.κ, ένα τέτοιο πιθανό μη πλαστικό καλαμάκι έχει δηλαδή “πάνω” του το αποτύπωμα μιας ενέργειας που έχει καταναλωθεί, ενέργεια που δεν το κάνει και τόσο περιβαλλοντικά φιλικό» τονίζει ο νεαρός οραματιστής από το Κιλκίς.

   Το προϊόν της ομάδας από το Κιλκίς, από την άλλη, “είναι απλά το στέλεχος του σιταριού που είναι υποπροϊόν” εξηγεί ο κ.Καραμπέρης και περιγράφει πως στην περιοχή του Κιλκίς υπάρχουν χιλιάδες στρέμματα. “Ενδεικτικά, μια καλή σοδειά μπορεί να φτάσει να δίνει ανά στρέμμα μέχρι και 500.000 στελέχη σιταριού. Από αυτά δεν θα είναι όλα κατάλληλα, παίρνει όμως κάποιος μια τάξη μεγέθους για το τι μπορεί να δώσει ένα στρέμμα καλλιέργειας παραγωγικά” αναφέρει ο κ.Καμπέρης και περιγράφει πως στη συνέχεια η διαδικασία υπακούει σε αυστηρές προδιαγραφές.

   Πότε ξεκινά η διάθεση στην Ελλάδα και πού θα γίνει αρχικά

   «Αφού τα στελέχη συλλεχθούν και περάσουν από διαδικασία αξιολόγησης -πρέπει να έχουν την κατάλληλη διατομή, ύψος και χαρακτηριστικά- περνάνε από τη διαδικασία του καθαρισμού και αφού περάσουν κι από αυτή, “στεγνώνουν” και συσκευάζονται και κάθε staramaki συνοδεύεται από εργαστηριακές έρευνες» λέει και περιγράφει πως μια κύρια ερώτηση που λαμβάνει η ομάδα αφορά την ποσόστωση γλουτένης. “Σε αυτό απαντάμε πως περιμένουμε και εμείς τις εργαστηριακές μελέτες αυτής της σοδειάς, ώστε να επιβεβαιώσουμε πως τα προϊόντα αυτής της χρονιάς φέρουν ποσοστό κάτω από ένα συγκεκριμένο όριο, ώστε να ορίζονται ως gluten-free προϊόν” εξηγεί.

   Το πλέον σημαντικό πάντως, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ομάδας των εθελοντών, είναι πως ό,τι συμβεί εντάσσεται σε έναν γενικότερο σχεδιασμό. «Την αλυσιδωτή διαδικασία που θα αφορά την προμήθεια με καλαμάκια και την ανταλλαγή με υπολείμματα καφέ θα την ξεκινήσουμε από το Κιλκίς φέτος. Η υπόλοιπη Ελλάδα θα λάβει την πρώτη παρτίδα διάθεσης προϊόντων, κλειστού κύκλου αξιολόγησης, γύρω στον Ιούλιο» λέει ο κ.Καμπέρης και εξηγεί πως σε ό,τι αφορά τις εταιρίες όπως και τα σπίτια που θέλουν να δοκιμάσουν τα σταραμάκια ετοιμάζεται μια διαδικασία σε βήματα: «Πριν προβούμε σε διάθεση σε μεγάλες αγορές, θα θέλαμε να δουν το staramaki ως προϊόν και να το εκτιμήσουν. Ξεκινάμε ‘μικροί’, η Ελλάδα έχει πράγματι μεγάλη ζήτηση, μεγάλη αγορά αφού καταναλώνουμε περίπου 1 δισεκατομμύριο καλαμάκια ετησίως”, καταλήγει ο Έλληνας προωθητής της συγκεκριμένης καινοτομίας. «Θα είμαστε ευχαριστημένοι αν μπορούμε να δειγματίσουμε στο 15% με 20% της χώρας γεωγραφικά αρχικά» εξηγεί για το μιας χρήσης, βιοδιασπώμενο, και κοινωνικά υπεύθυνο προϊόν που ετοιμάζεται να κινηθεί από Κιλκίς της Ελλάδας σε μια τεράστια εν δυνάμει αγορά.

ΑΠΕ-ΜΠΕ