Facebooktwitter

Είναι κοινά αποδεκτό ότι η έννοια του φύλου δρα καθοριστικά σε σύμβολα, κανόνες, θεσμούς και αντιλήψεις και συνιστά θεμελιακό πεδίο νοηματοδότησης των σχέσεων εξουσίας.

Δεν πέρασε ούτε μια εβδομάδα που 4 νηπιαγωγοί, βραβευμένοι για το έργο τους,  έτρεχαν στα δικαστήρια ύστερα από μήνυση γονέα  για το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής, και με έκπληξη μαθαίνω ότι το Υπουργείο Παιδείας, χθες (25.10) έστειλε εγκύκλιο στα Γυμνάσια και Λύκεια όλης της χώρας και ματαίωσε τον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Δημιουργικής Γραφής με τίτλο «Ουπς! Αλλάζω φύλο για μια μέρα» που με τη σύμφωνη γνώμη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και με την πρόταση της Γενικής Γραμματείας  Ισότητας των Φύλων, είχε εγκρίνει και προωθήσει στα σχολεία με άλλη εγκύκλιο, στις 18 Οκτωβρίου,  ώστε  οι Διευθυντές και εκπαιδευτικοί να ετοιμάσουν την οργάνωση του.

Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός αποτελεί συνέχεια πολλών και πολύμορφων μαθητικών και φοιτητικών διαγωνισμών που διεξήγαγε η Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων τα προηγούμενα χρόνια, σε συνεργασία με το ΙΕΠ και το Υπουργείο Παιδείας, προκειμένου να ευαισθητοποιήσουν τους μαθητές και τις μαθήτριες, φοιτητές και φοιτήτριες πάνω σε θέματα ισότητας των φύλων, αντιμετωπίζοντας τις έμφυλες διακρίσεις και την έμφυλη βία. Μάλιστα είχαν υλοποιηθεί ανάλογοι διαγωνισμοί και για τα παιδιά των νηπιαγωγείων και στη συνέχεια προγραμματίζαμε και για τα παιδιά των παιδικών σταθμών.  Οι διαγωνισμοί  αυτοί είχαν μεγάλη απήχηση και συμμετοχή γιατί απαντούσαν σε βασικά ερωτήματα και προβληματισμούς της νέας γενιάς καλύπτοντας ελλείψεις αλλά και σωστή ενημέρωση.  Μαζί με τη θεματική εβδομάδα στα γυμνάσια όλης της χώρας, αποτελούσαν σύγχρονες μορφές παρέμβασης οι οποίες  προετοίμαζαν την εισαγωγή της άκρως απαραίτητης σεξουαλικής εκπαίδευσης στα σχολεία, ως διακριτό αντικείμενο με διεπιστημονική προσέγγιση, την οποία ήδη προγραμμάτιζε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

 

Ο στόχος του συγκεκριμένου  διαγωνισμού που χωρίς δικαιολογία ανακάλεσε η υφυπουργός Παιδείας, κ. Σοφία Ζαχαράκη, ήταν σύμφωνα με την επεξηγηματική εγκύκλιο :

«να παρέχει τη δυνατότητα στους/τις μαθητές/μαθήτριες μέσω της δημιουργικής γραφής, να εκφράσουν τις απόψεις τους, να τοποθετηθούν με τον δικό τους προσωπικό τρόπο σχετικά με ζητήματα που αφορούν στο φύλο και τον τρόπο που οι νέοι/νέες σήμερα το βιώνουν και το αντιλαμβάνονται, να προβληματιστούν για ζητήματα έμφυλης ισότητας και διαφορετικότητας, να ασκήσουν κριτική για τον σεξισμό, τα έμφυλα στερεότυπα, την έμφυλη βία. Οι θεματικές που καλούνται να αξιοποιήσουν οι μαθητές/μαθήτριες είναι ανοικτές, εναπόκεινται στο ενδιαφέρον τους και υπό αυτήν την έννοια μπορούν να αναφερθούν σε ένα ευρύ πεδίο στην ποιητική ή πεζογραφική αφήγησή τους. Ενδεικτικά, μπορούν να αναφερθούν στους τρόπους με τους οποίους προσλαμβάνουν και κατανοούν τις ερωτικές τους σχέσεις, σε ζητήματα στερεοτύπων, διακρίσεων λόγω φύλου και σεξουαλικής επιλογής, έμφυλων ανισοτήτων, στερεοτυπικών ρόλων ανδρών/γυναικών, τρόπων κατασκευής αρρενωπότητας/θηλυκότητας, έμφυλης βίας, σεξισμού, σεξουαλικής παρενόχλησης, έμφυλων ταυτοτήτων κ.α. Πώς κατανοώ κι αντιλαμβάνομαι την κοινωνική εκδοχή των φύλων; Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζω, με ποια στερεότυπα συγκρούομαι; Έχει φύλο η επιθυμία; Πέραν των ενδεικτικά αναφερόμενων ζητημάτων οι μαθητές/μαθήτριες έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν οποιοδήποτε άλλο θέμα κινητοποιεί το ενδιαφέρον τους υπό την προϋπόθεση ότι θα εμπεριέχει όψεις και οπτικές του φύλου στο ποιητικό ή πεζό κείμενό τους».

Όταν είναι κοινά αποδεκτό ότι η έννοια του φύλου δρα καθοριστικά σε σύμβολα, κανόνες, θεσμούς και αντιλήψεις και συνιστά θεμελιακό πεδίο νοηματοδότησης των σχέσεων εξουσίας.

Όταν ο ΟΗΕ (UNESCO) επικαιροποιεί  την έκδοση του τεχνικού οδηγού για την σεξουαλική εκπαίδευση λόγω της ανάγκης εναρμόνισης της σεξουαλικής εκπαίδευσης με τους στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης (Ατζέντα 2030)  για την καλή υγεία και ευημερία για ολόκληρο τον πληθυσμό του πλανήτη, την ποιοτική εκπαίδευση για όλους του ανθρώπους και την ισότητα των φύλων.

Όταν στην υπόλοιπη Ευρώπη η σεξουαλική εκπαίδευση έχει ήδη μπει στα σχολεία και τα Πανεπιστήμια χωρίς ταμπού και προκαταλήψεις
Στην Ελλάδα, η κυβέρνηση της Ν.Δ. δέσμια των αναχρονιστικών και ακροδεξιών αντιλήψεων που δυστυχώς κυριαρχούν εντός της, υποχωρώντας σε πιέσεις  ακροδεξιών ακροατηρίων, όχι μόνο δεν κάνει βήματα μπροστά αλλά ουσιαστικά ακυρώνει και γκρεμίζει ότι προοδευτικό χτίσαμε στην κατεύθυνση μιας σύγχρονης εκπαίδευσης μακριά από προκαταλήψεις και αντιεπιστημονικές θεωρίες. Επιπλέον προετοιμάζει και ανοίγει τον δρόμο για την περεταίρω κατάργηση θεσμών και νόμων που ενισχύουν την ισότητα των γυναικών αλλά και των LGBTQI+.

Η απόφαση αυτή,  μαζί με τη χθεσινή (σύμπτωση;) ανιστόρητη και οπισθοδρομική ανακοίνωση για την 28η Οκτωβρίου της υπουργού κ.Κεραμέως, αποτελούν κακά παραδείγματα για τη δημοκρατία και δείχνουν συνολικά την παρέκκλιση του Υπουργείου Παιδείας από το δημοκρατικό κεκτημένο της κοινωνίας μας.

Μπροστά σε αυτή την επικίνδυνη κατάσταση δεν επιτρέπεται κανένας εφησυχασμός και ολιγωρία. Η εκπαιδευτική κοινότητα, οι προοδευτικοί  γονείς,  το γυναικείο και φεμινιστικό κίνημα αλλά και το κίνημα των LGBTQI+ οφείλουμε  να αντιδράσουμε.

*Η Φωτεινή Κούβελα είναι πρώην γενική γραμματέας Ισότητας των Φύλων

Φωτεινή Κούβελα