Facebooktwitter

Aποτελέσματα ψηφοφορίας επί του σ/ν για την ψήφο των αποδήμων: 296 οι ψηφίσαντες βουλευτές – Επί της αρχής 288 Ναι, 7 οχι – Το άρθρο 4 πέρασε με 206 ναι, 7 οχι, 83 παρών (καταψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ, το άρθρο αφορά τον τρόπο εγγραφής στους εκλογικούς καταλόγους) – Ολοκληρώθηκαν οι τοποθετήσεις των πολιτικών αρχηγών το βράδυ της Τετάρτης – Αλ. Τσίπρας: Δεν πρόκειται να γίνω Μητσοτάκης στα θέματα της εξωτερικής πολιτικής

Με ευρύτατη συναίνεση έγινε νόμος του κράτους η παροχή ψήφου στους Έλληνες του Εξωτερικού. Στην ψηφοφορία, αργά το βράδυ της Τετάρτης 11/12/2019,  το σ/ν για την ψήφο των αποδήμων πέρασε με 288 «ναι» επί της αρχής, 7 «όχι» σε σύνολο 296 ψηφισάντων βουλευτών Το άρθρο 4 πέρασε με 206 ναι, 7 όχι, 83 παρών (καταψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ, το άρθρο αφορά τον τρόπο εγγραφής στους εκλογικούς καταλόγους). Τα υπόλοιπα άρθρα πέρασαν με 295 ναι, εκτός από μερικές επιμέρους διαφοροποιήσεις σε ορισμένα άρθρα. Eπί του συνόλου το ν/σ πέρασε με 288 ναι, 6 όχι και 1 «παρών».

Αλ. Τσίπρας: Δεν πρόκειται να γίνω Μητσοτάκης στα θέματα της εξωτερικής πολιτικής (βίντεο)

«Λυπάμαι που σε μια ιστορική ομιλία όπως την χαρακτήρισε ο Κυρ. Μητσοτάκης δεν βρίσκει το χρόνο να κάτσει να ακούσει τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης» ξεκίνησε την ομιλία του στην Βουλή, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξης Τσίπρας από το βήμα της Βουλής και αναφέρθηκε στην άσκηση ουσιαστικής κριτικής και όχι πολιτικής καθολικής άρνησης όπως έκανε η Ν.Δ.

Όλα τα προηγούμενα 40 χρόνια ο ΣΥΡΙΖΑ κυβερνούσε και δεν μπορούσε να γίνει πράξη η ψήφος για τους Έλληνες του Εξωτερικού; Απάντησε στην αναφορά του Κ. Μητσοτάκη για 40 χρόνια ανεπίλυτο ζήτημα.

Δεν είναι τυχαίο ότι αυτό το ζήτημα θεσμοθετήθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ και δεν είναι τυχαίο ότι συμβαίνει σήμερα η ψήφιση με μεγάλη πλειοψηφία με τον ΣΥΡΙΖΑ στην αντιπολίτευση διότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης έλεγαν πάντα όχι.

Τη στάση αυτής της καθολικής άρνησης την επιλέγατε κατά κόρον και για τα κρίσιμα θέματα της εξωτερικής πολιτικής.

Επειδή μου επιτέθηκε προσωπικά ο πρωθυπουργός μετά τη συνάντηση με τον Ερντογάν και επειδή σας ακούω να μιλάτε διαρκώς για τον λαϊκισμό θέλω να σας καθησυχάσω. Να μην ανησυχεί ο κ. Μητσοτάκης διότι εγώ δεν θα κάνει ότι έκανε εκείνος στα θέματα της εξωτερικής  πολιτικής όταν ήταν αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

«Ασφαλώς θα ασκώ κριτική αλλά δεν θα κάνουμε ότι έκανε ο κ. Μητσοτάκης με την Συμφωνία των Πρεσπών. Ήταν αυτός που δίχασε τον ελληνικό λαό». (περισσότερα εδώ)

 

Ξενογιαννακοπούλου σε Θεοδωρικάκο: Αν δεν άνοιγε το δρόμο ο ΣΥΡΙΖΑ για την ψήφο των αποδήμων δεν θα συζητάγαμε σήμερα

Δεν κατάλαβε ο υπουργός το νόημα από την ομιλία του Αλ. Τσίπρα τόνισε σε παρέμβασή της η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου λαμβάνοντας το λόγο για να απαντήσει στον υπουργό Εσωτερικών Τ. Θεοδωρικάκο στην Βουλή.

Το μήνυμα ήταν ξεκάθαρο ότι εμείς δεν θα κάνουμε την ισοπεδωτική αντιπολίτευση που κάνατε εσείς αλλά αντίθετα ήρθαμε εδώ να υποβάλλουμε προτάσεις  και να στείλουμε το μήνυμα ενός αραγούς μετώπου τη στιγμή της κρίσης.

Αν σήμερα συζητάμε εδώ το νομοσχέδιο για να υπάρξει επιτέλους μια λύση στο θέμα της ψήφου των Ελλήνων του Εξωτερικού είναι γιατί η ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ πρότεινε να ανοίξει το άρθρο 84 αλλιώς δεν θα υπήρχαν οι προϋποθέσεις για μια ευρύτερη συναίνεση όπως σήμερα.

Έχουν καλυφθεί τα περισσότερα θέματα ουσίας από την προσπάθεια όλων. Παραμένουν δύο ζητήματα που αφορούν το αδιάβλητο και την διαφάνεια όπως και ότι χρειάζεται μια επικαιροποίηση των καταλόγων. Η πρώτη εφαρμογή μιας πρωτόγνωρης διαδικασίας θα είναι κρίσιμη και θα πρέπει όλοι να είμαστε σίγουροι ότι θα είναι αδιάβλητη.

Νομοτεχνικές βελτιώσεις της τελευταίας στιγμής

Νομοτεχνικές βελτιώσεις, κατέθεσε στο νομοσχέδιο ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος.

Η κυριότερη από τις νέες αλλαγές αφορά τη δυνατότητα των κομμάτων να συμπεριλαμβάνουν στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας περισσότερους από 3 υποψήφιους βουλευτές που θα προέρχονται από τους Έλληνες του εξωτερικού. Ειδικότερα, ορίζεται ότι τουλάχιστον το 1/5 των βουλευτών Επικρατείας πρέπει να προέρχονται από τους εκλογικούς καταλόγους του εξωτερικού. Σημειώνεται ότι το ψηφοδέλτιο Επικρατείας αυξήθηκε από 12 σε 15 βουλευτές.

Επίσης, προβλέπεται η επικαιροποίηση κάθε 8 χρόνια των εκλογικών καταλόγων των Ελλήνων του εξωτερικού, ενώ ορίζεται ότι ο Συνήγορος του Πολίτη, που θα συμμετέχει στην Ειδική Διακομματική Επιτροπή, θα είναι και ο εισηγητής των ενστάσεων επί των απορριπτικών αποφάσεων.

Στο μεταξύ, σε δύο νέες νομοτεχνικές βελτιώσεις στο νομοσχέδιο για τη διευκόλυνση άσκησης του εκλογικού δικαιώματος εκλογέων που βρίσκονται εκτός ελληνικής επικράτειας, συμβολικού χαρακτήρα, θα προχωρήσει ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, όπως ανακοίνωσε

Όπως ανέφερε νωρίτερα ο κ. Θεοδωρικάκος στους κοινοβουλευτικούς συντάκτες, «οι δύο νέες νομοθετικές παρεμβάσεις έχουν συμβολικό χαρακτήρα και ανταποκρίνονται στο αίτημα της αντιπολίτευσης, κυρίως του ΣΥΡΙΖΑ, προκειμένου να κατευναστούν και οι τελευταίες ανησυχίες».

Γ. Κατρούγκαλος: «Θέλουμε οι απόδημοι να έχουν φωνή, ψήφο και δικαίωμα του εκλέγεσθαι»

Κατά την ομιλία του, ο Γιώργος Κατρούγκαλος, τομεάρχης Εξωτερικών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ και εισηγητής στο νομοσχέδιο εκ μέρους της αξιωματικής αντιπολίτευσης, υπογράμμισε ότι «η ρύθμιση της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού αποτελεί συνταγματική επιταγή από το 1975. Είναι εθνικό θέμα που πρέπει να το προσεγγίζουμε με όρους ειλικρίνειας και όχι υποκρισίας» και έθεσε το έυλογο ερώτημα «γιατί δεν ρυθμίστηκε μέχρι σήμερα;», υπενθυμίζοντας ότι:

«Κανένα από τα δύο κόμματα που κυβερνούσαν με εναλλαγή μεταξύ τους μέχρι το 2015 δεν ήθελε να λυθεί πραγματικά το ζήτημα. Άλλωστε αυξημένη πλειοψηφία προβλέπεται μετά τη συνταγματική αναθεώρηση του 2001. Γιατί ΝΔ και ΚΙΝΑΛ που κόπτονται σήμερα για το θέμα δεν το ρύθμισαν όταν ήταν στην κυβέρνηση; Η απάντηση είναι προφανής. Παραπέμπω στην κριτική που άσκησε ο Ευάγγελος Βενιζέλος το 2009 στην αντίστοιχη πρόταση νόμου που έχει παρόμοια χαρακτηριστικά με την πρόταση που αρχικά κατέθεσε η ΝΔ και σε αυτή τη βουλή. Εκεί ο Ευαγ. Βενιζέλος μιλάει για εργαλειοποίηση των αποδήμων και προσπάθεια να μετατραπούν σε παιχνίδι στα εσωτερικά κομματικά παιχνίδια του πολιτικού συστήματος».

 

«Εμείς δεν έχουμε μικροκομματικές σκοπιμότητες. Είμαστε το μοναδικό πολιτικό κόμμα που όταν ήρθε στην κυβέρνηση επεδίωξε να λύσει με σοβαρότητα και διακομματική συναίνεση το ζήτημα», πρόσθεσε ο Γ. Κατρούγκαλος.

Όπως εξήγησε, ο ΣΥΡΙΖΑ, όχι μόνο έθεσε το θέμα της αναθεώρησης του άρθρου 54 αλλά και προέβλεψε τη συγκρότηση νομοπαρασκευαστικής επιτροπής «ώστε με συμμετοχή ειδικών και στη βάση των προτάσεων των αποδήμων να έχουμε ένα νόμο που να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους». Υπενθύμισε ότι η συγκρότηση της επιτροπής είχε ευρύτερη στήριξη από ΚΙΝΑΛ και ΚΚΕ και την ανοχή του ΠΟΤΑΜΙΟΥ και καταψηφίστηκε μόνον από τη ΝΔ, της οποίας η αρχική  τοποθέτηση ήταν επιστολική ψήφος χωρίς κανένα  κριτήριο, γενικευμένη ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού («και μας είπατε ότι αυτή η πρόταση αφορά 300 χιλιάδες εγγεγραμμένους σε εκλογικούς καταλόγους»).

Ο Γ. Κατρούγκαλος ανέλυσε την ευρωπαϊκή πρακτική: «Δύο συστήματα επικρατούν που και τα δύο σταθμίζουν με τον ένα άλλο τρόπο την ψήφο των αποδήμων. Το ένα  προβλέπει κλειστό σύστημα εκπροσώπησης, στο πλαίσιο του οποίου εκλέγουν οι απόδημοι έναν αριθμό δικών τους αντιπροσώπων στο πλαίσιο περιφερειών που ανταποκρίνονται στη μόνιμη εγκατάσταση τους. Αυτό εφαρμόζουν Γαλλία Πορτογαλία και η Ιταλία. Αυτό προκρίνει και η Εθνική Επιτροπή των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου αλλά και το συμβούλιο απόδημου ελληνισμού. Αυτή τη πρόταση κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ στην αναθεώρηση του άρθρου 54. Να υπάρξουν έως 5 εκλογικές περιφέρειες κατοίκων του εξωτερικού, προφανώς μετά από απογραφή, όπου θα εκλέγονταν εκπρόσωποι των συμπατριωτών μας που διαμένουν εκεί, ώστε να μην έχουν μόνο το δικαίωμα του εκλέγειν αλλά και το δικαίωμα του εκλέγεσθαι.»

Χαρακτήρισε το σχέδιο νόμου που κατέθεσε η κυβέρνηση ιδιαίτερα πρόχειρο και σημείωσε ότι «ορισμένες από τις αρχικές ελλείψεις καλύφθηκαν κατά τη συζήτηση στην επιτροπή παραμένουν όμως ουσιώδη προβλήματα».

«Εμείς στην επιτροπή ζητήσαμε την κατοχύρωση δύο βασικών κριτηρίων: το πρώτο ήταν να διασφαλιστεί το αδιάβλητο και η διαφάνεια της διαδικασίας, αυτονόητη προϋπόθεση για όποιον σέβεται τη Δημοκρατία. Το δεύτερο είναι να δοθεί αυτοτελές δικαίωμα εκλέγεσθαι στους απόδημους . Έγιναν βήματα και προς τις δύο κατευθύνσεις, έγινε δεκτή η πρόταση να υπάρχει διακομματική επιτροπή και μερικώς έγινε δεκτό να μπορούν να εκλέγουν αυτοτελώς οι απόδημοι έναν εκπρόσωπο τους μέσω του ψηφοδελτίου επικρατείας

Παραμένουν όμως δύο σοβαρά ζητήματα, τα οποία ελπίζουμε μέχρι το τέλος η κυβέρνηση να τα αντιμετωπίσει όπως πρέπει για να διασφαλιστεί το αδιάβλητο των εκλογών.»

Το πρώτο είναι η ανανέωση των εκλογικών καταλόγων. Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται δεκαετής διάρκεια τους, κάτι για το οποίο δεν υπάρχει νομικό προηγούμενο στην ελληνική επικράτεια και που ουσιαστικά μετατρέπει την τριακονταπενταετία απουσίας από τη χώρα, ως όρο διευκόλυνσης της ψήφου,  σε τεσσαρακονταπενταετία .  Το είναι να υπάρχει σύμφωνη γνώμη, δεσμευτική, της διακομματικής επιτροπής που συμφωνήθηκε ως προς την άσκηση της κανονιστικής αρμοδιότητας του υπουργού, στο πνεύμα της ανάγκης να υπάρχει διακομματική συναίνεση, όπως ρητά το Σύνταγμα επιτάσσει»

Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου είναι:

1. Διεξαγωγή της ψηφοφορίας με αυτοπρόσωπη παρουσία του εκλογέα σε εκλογικά τμήματα που θα συσταθούν σε πρεσβείες, προξενεία, χώρους οργανώσεων απόδημων ή άλλους κατάλληλους χώρους. Ο ελάχιστος αριθμός για να συγκροτηθεί εκλογικό τμήμα είναι οι 40 εκλογείς.

2. Η ψήφος των ανωτέρω εκλογέων θα μετράει ισότιμα στο συνολικό εκλογικό αποτέλεσμα και, επομένως, για τη συνολική κατανομή των εδρών.

3. Αυξάνονται σε 15 από 12 οι βουλευτές επικρατείας. Οι εκλογείς στα τμήματα του εξωτερικού θα επιλέγουν το ψηφοδέλτιο επικρατείας του κόμματος που επιθυμούν. Εναπόκειται στα κόμματα αν θα επιλέξουν έναν ή περισσότερους υποψηφίους στο ψηφοδέλτιο επικρατείας που θα προέρχονται από τον Ελληνισμό της διασποράς.

4. Δικαίωμα εγγραφής στους εκλογικούς καταλόγους του εξωτερικού έχουν οι εκλογείς οι οποίοι πληρούν σωρευτικά τα παρακάτω κριτήρια:

α. Τα τελευταία 35 χρόνια να έχουν ζήσει δύο έτη στην Ελλάδα

β. Έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση (Ε1 ή Ε2 ή Ε3 ή Ε9) είτε το τρέχον είτε το προηγούμενο φορολογικό έτος.

5. Να ολοκληρωθεί η αναθεώρηση του άρθρου 54 του Συντάγματος ώστε να είναι συμβατοί με το Σύνταγμα οι περιορισμοί του σημείου 4.

Η αίτηση του εκλογέα θα γίνεται ηλεκτρονικά σε ειδική πύλη η οποία αναμένεται να λειτουργήσει εντός δύο μηνών από τη ψήφιση του νόμου. Εφόσον τα διαθέσιμα στοιχεία για την απόδειξη των κριτηρίων του σημείου 4 είναι διαθέσιμα σε βάσεις δεδομένων του Δημοσίου (και συναινεί ο εκλογέας) αυτά θα αντλούνται αυτεπάγγελτα άμεσα.

Η πιστοποίηση των κριτηρίων διαμονής γίνεται με δημόσια έγγραφα και ιδίως:

α) Βεβαίωση φοίτησης από σχολείο πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας, μεταδευτεροβάθμιας, τεχνικής ή επαγγελματικής εκπαίδευσης ή από ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

β) Βεβαίωση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών (ένσημα) της ημεδαπής

γ) Βεβαίωση εκπλήρωσης της στρατιωτικής θητείας για όσο διάστημα διαρκεί αυτή

Δεν απαιτείται υποβολή φορολογικής δήλωσης εφόσον ο εκλογέας:

-δεν έχει συμπληρώσει 30 ζωής και

– έχει υποβάλει φορολογική δήλωση συγγενείς α’ βαθμού κατά το τρέχον ή το προηγούμενο φορολογικό έτος.