Facebooktwitter

«Πολιτική επιλογή υποβάθμισης της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, και ενίσχυσης της ιδιωτικής, συνιστά η ψήφιση διάταξης από τη Ν.Δ που δίνει τη δυνατότητα σε αποφοίτους ναυτικών ΕΠΑΛ να εξελίσσονται στο βαθμό του Α πλοιάρχου και του Α μηχανικού», σημειώνει το Τμήμα Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ

Όπως επισημαίνει «μέχρι σήμερα αυτή η δυνατότητα προβλεπόταν μόνο για τους αποφοίτους των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ)».

Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης τονίζει ότι «Το χρόνιο αυτό αίτημα συμφερόντων που σχετίζονται με τον εφοπλισμό και την ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση, το οποίο καμία προηγούμενη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν τόλμησε να ικανοποιήσει, το έκανε δεκτό η παρούσα κυβέρνηση με τροπολογία κυριολεκτικά της τελευταίας στιγμής που έφερε στη Βουλή ο Υπουργός Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκης, δύο περίπου ώρες πριν την τελική ψήφιση νομοσχεδίου του Υπουργείου Ναυτιλίας.

Χωρίς βεβαίως καμία διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς και εν μέσω της κρίσης με την πανδημία του κοροναιού που επέβαλλε τη συντόμευση των κοινοβουλευτικών διαδικασιών συζήτησης του νομοσχεδίου, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας νομοθέτησε εν κρυπτώ προκειμένου να αποφύγει τις δικαιολογημένες αντιδράσεις που θα προέκυπταν.»

Παράλληλα υπογραμμίζει «Οι προϋποθέσεις δε που θέτει ο νέος νόμος για την εξέλιξη των αποφοίτων ΕΠΑΛ στο βαθμό του πλοιάρχου και του μηχανικού Α τάξεως, λειτουργούν ως προπέτασμα καπνού για να καλύψουν τις αδυναμίες της διάταξης αφού:

–       Ο χρόνος απαραίτητης θεωρητικής εκπαίδευσης των τριών ετών είναι απαραίτητος για να ανταποκρίνεται η παρεχόμενη εκπαίδευση στις απαιτήσεις της διεθνούς σύμβασης STCW και ισχύει για τους σπουδαστές των ΑΕΝ, ενώ η φοίτηση για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ που προβλέπεται στα ειδικά σχολεία είναι 18 μήνες για τους πλοιάρχους και 20 για τους μηχανικούς

–       Η προαναφερόμενη φοίτηση στα ειδικά σχολεία για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ σε ΑΕΝ, δεν σχετίζεται με το πρόγραμμα σπουδών των ΑΕΝ όπως σκοπίμως αφήνεται να εννοηθεί, αλλά θα γίνεται σε ειδικά σχολεία τα οποία απλά θα συστεγάζονται με τις ΑΕΝ.

Μάλιστα μετά από την ψήφιση της σχετικής διάταξης, η επιλογή φοίτησης σε ΑΕΝ δεν θα είναι πλέον ελκυστική αφού:

α)  ένας σπουδαστής των ΑΕΝ προκειμένου να εισαχθεί στην Ακαδημία θα πρέπει να ανταπεξέλθει με επιτυχία στις πανελλήνιες εξετάσεις με ότι αυτό σημαίνει για τους σπουδαστές και τις οικογένειες τους και

β) για να φτάσει στο βαθμό Α πλοιάρχου και του Α μηχανικού θα χρειάζεται περίπου ίδιο χρόνο θεωρητικής εκπαίδευσης και θαλάσσιας υπηρεσίας σε σχέση με έναν απόφοιτο των ΕΠΑΛ,.

Αντίθετα, ο μαθητής των ΕΠΑΛ όχι μόνο δεν απαιτείται να δώσει πανελλήνιες εξετάσεις αλλά και ο συνολικός χρόνος που απαιτείται προκειμένου να φτάσει στον Α βαθμό, περιλαμβάνει περισσότερο χρόνο θαλάσσιας υπηρεσίας η οποία και αμείβεται σε αντίθεση με τη θεωρητική εκπαίδευση των σπουδαστών των ΑΕΝ η οποία δεν αμείβεται. Με αυτά τα δεδομένα καθώς και τα προβλήματα που παρουσιάζουν τα δημόσια ΕΠΑΛ, η κυβέρνηση ουσιαστικά ευνοεί την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών ΕΠΑΛ και ευνοεί τα υφιστάμενα.

Ήταν μάλιστα τέτοια η βιασύνη της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας να νομοθετήσει τη συγκεκριμένη διάταξη , που αγνόησε πλήρως τα αποτελέσματα και τις προτάσεις ομάδας εργασίας εμπειρογνωμόνων που η ίδια συνέστησε προκειμένου να προχωρήσει στη ρύθμιση.»

Καταλήγοντας το Τμημα Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ σημειώνει «Καλούμε την κυβέρνηση να αναθεωρήσει τη στάση της και να μην προχωρήσει περαιτέρω στην εφαρμογή της διάταξης.

Η διαχρονική αξία και πρωτοκαθεδρία της ελληνικής ναυτιλίας στηρίχθηκε στην ναυτοσύνη των ελλήνων που σήμερα, περισσότερο από κάθε άλλη εποχή λόγω της διείσδυσης των νέων τεχνολογιών  στη ναυτιλία, πρέπει να συνοδεύεται από επαρκή επιστημονική γνώση/κατάρτιση προκειμένου να διατηρηθεί.

Τμήμα Δεν είναι δυνατό η κυβέρνηση να υποβαθμίζει την αξία της βάζοντας βόμβα στα θεμέλια της ελληνικής ναυτιλίας προκειμένου να εξυπηρετήσει πρόσκαιρα επιχειρηματικά συμφέροντα.»