Facebooktwitter

Οι προβλέψεις που περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων, το οποίο υπέβαλε το υπουργείο Οικονομικών στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου – Για ολιγωρία, αποσπασματικά και ανεπαρκή μέτρα κατηγορεί την κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ

Στο 4,7% θα διαμορφωθεί η ύφεση εφέτος στην ελληνική οικονομία, λόγω της κρίσης από την πανδημία, αλλά το επόμενο έτος θα επανέλθει η ανάπτυξη, στο επίπεδο του 5,1%. Παράλληλα, εφέτος η ανεργία αναμένεται να αγγίξει το 20%, ενώ λόγω του lockdown προβλέπεται μεγάλη πτώση στην ιδιωτική κατανάλωση, στις επενδύσεις, στις εισαγωγές και στις εξαγωγές.

Οι προβλέψεις αυτές περιλαμβάνονται στο «Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων», το οποίο υπέβαλε το υπουργείο Οικονομικών στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου.

Σύμφωνα με το υπουργείο, «η οικονομία υφίσταται ένα τριπλό σοκ»:

  • Ένα προσωρινό, αλλά πολύ ισχυρό, σοκ προσφοράς. Το lockdown μειώνει την παραγωγή αγαθών και υπηρεσιών και, κατ’ επέκταση, τα εισοδήματα των παραγωγών και του εργατικού δυναμικού.
  • Ένα πολύ ισχυρό σοκ ζήτησης, καθώς, εκτός από τα εισοδήματα, το lockdown έχει μειώσει τις δυνατότητες κατανάλωσης. Ακόμα και εάν οι καταναλωτές διατηρούν κάποια αγοραστική δύναμη και επιθυμούν να καταναλώσουν, το lockdown μειώνει τις ευκαιρίες να το πράξουν.
  • Ένα ισχυρό σοκ αβεβαιότητας, διότι δεν είναι γνωστές ούτε η διάρκεια, ούτε η ένταση του φαινομένου. Αυτό το σοκ ενισχύει το σοκ ζήτησης, καθώς οδηγεί σε αναβολή καταναλωτικών και επενδυτικών δαπανών.

Η ύφεση έχει υπογραφή Μητσοτάκη

Αυτό που δεν λέει το ΥΠΟΙΚ είναι ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη επέλεξε μια πολιτική απορρύθμισης της αγοράς εργασίας, καθώς και μια πολιτική της ελάχιστης παρέμβασης στην οικονομία:

  • Είναι χαρακτηριστικό ότι οι θέσεις και οι σχέσεις εργασίας δεν διασφαλίζονται με κανέναν τρόπο. Συνολικά οι εργαζόμενοι των επιχειρήσεων που έκλεισαν με κρατική εντολή δεν έχουν καμία προστασία από τις απολύσεις από την 4η Μαΐου. Ταυτόχρονα, οι δεκάδες χιλιάδες απολύσεις που έγιναν το διάστημα της πανδημίας και της καραντίνας νομιμοποιούνται από την κυβέρνηση. Η μερική απασχόληση και η εκ περιτροπής εργασία με μισό μισθό γενικεύονται. Η ελαστικοποίηση των ωραρίων χωρίς κανέναν όρο και έλεγχο κανονικοποιείται με κυβερνητική σφραγίδα. «Είναι πλέον προφανές ότι η ΝΔ όπως και την περίοδο 2012-2014 αντιμετωπίζει την κρίση ως ευκαιρία για μια ολοκληρωτική σάρωση της αγοράς εργασίας», σχολίασε σχετικά η Έφη Αχτσιόγλου εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ.
  • Παράλληλα, τα αποσπασματικά και ανεπαρκή μέτρα για την Οικονομία δείχνουν ότι η ΝΔ έχει μάλλον επιλέξει την γραμμή της πιο επιθετικής μερίδας των μεγάλων επιχειρήσεων που θεωρούν ότι η κρίση είναι μια ευκαιρία για ένα νέο τσουνάμι εκκαθάρισης μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. «Οι άνθρωποι της αγοράς μπαίνουν σε δίλημμα για το αν θα ανοίξουν τις επιχειρήσεις τους μετά την άρση των μέτρων. Αν μπουν σε μια τέτοια λογική θα έχουμε σημαντική αύξηση λουκέτων και ανεργίας. Τώρα είναι η ώρα να αποτρέψουμε την καταστροφή. Η αδράνεια Μητσοτάκη οδηγεί τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις σε αδιέξοδο», τόνισε σχετικά ο Ν. Παππάς, τομεάρχης Οικονομίας της Κουμουνδούρου.

Ως εκ τούτου, η κυβέρνηση δέχεται τα πυρά της αντιπολίτευσης και ειδικά του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος τονίζει σε κάθε ευκαιρία ότι πρότεινε από την αρχή το κράτος να αναλάβει την καταβολή των μισθών των εργαζομένων που πλήττονται, το κόστος για κάτι τέτοιο είναι περίπου 2 δισ. τον μήνα, αν προσθέσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες φτάνει στα 2,7 δισ. τον μήνα, χρήματα τα οποία, σύμφωνα με την αξιωματικής αντιπολίτευση, είναι διαθέσιμα στα δημόσια ταμεία. Συγχρόνως, κάλεσε την κυβέρνηση να δώσει ενίσχυση ρευστότητας στις επιχειρήσεις, κυρίως στις μικρομεσαίες, ύψους 3 δισ. ευρώ. Με τον συνδυασμό αυτών των δύο ενεργειών, υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ, μπορούσε εν συνεχεία να υποχρεώσει τις επιχειρήσεις να διατηρήσουν τις θέσεις και τις σχέσεις εργασίας.

Για παράδειγμα, ο εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, Αλ. Χαρίτσης, μιλώντας το Σάββατο 2/5 στην τηλεόραση του ΑΝΤ1, κάλεσε εκ νέου την κυβέρνηση να εξηγήσει γιατί δεν παίρνει τώρα «ισχυρά μέτρα ενίσχυσης της οικονομίας» υπογραμμίζοντας ότι «αν σε λίγους μήνες βρεθούμε αντιμέτωποι με χιλιάδες λουκέτα και στρατιές ανέργων, θα είναι πολύ πιο δύσκολο αλλά και πιο ακριβό να στηριχθεί η πραγματική οικονομία» (διαβάστε αναλυτικά).

Σφοδρή επίθεση Τσίπρα στη Βουλή

Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι, κατά την πρόσφατη αντιπαράθεση στη Βουλή, ο Αλ. Τσίπρας, αναφερόμενος στο μαξιλάρι ρευστότητας, κατηγόρησε πάλι την κυβέρνηση ότι αγνοεί την πρόταση της αντιπολίτευσης για την ενίσχυση της ζήτησης και της προσφοράς, και “σπαταλάει” το μαξιλάρι για “ανελαστικές δαπάνες”.

Με αυτόν τον τρόπο, είπε, «ο Σεπτέμβρης θα μας βρει με χιλιάδες λουκέτα και ανέργους» και «χωρίς μαξιλάρι», ενώ σημείωσε ότι την ώρα που ο επικεφαλής της Τράπεζας της Ελλάδας, Γιάννης Στουρνάρας κάνει λόγο για ύφεση 4%, οι διεθνείς προβλέψεις ξεπερνούν το 10% για την Ελλάδα λόγω της κρίσης στον τουρισμό.

«Θα είναι η ύφεση του Κυριάκου Μητσοτάκη εξαιτίας της αδράνειάς του, της ατολμίας του αλλά και της αδυναμίας του να προβλέψει τι ακριβώς χρειάζεται η ελληνική οικονομία»

   «Εγώ το 4% αυτό σας το χαρίζω. Οτιδήποτε όμως παραπάνω γράψει το κοντέρ θα έχει την υπογραφή και τη σφραγίδα σας. Θα είναι η ύφεση του Κυριάκου Μητσοτάκη εξαιτίας της αδράνειάς του, της ατολμίας του αλλά και της αδυναμίας του να προβλέψει τι ακριβώς χρειάζεται η ελληνική οικονομία», υπογράμμισε ο Αλ. Τσίπρας, ενώ αναφέρθηκε σε “ποσοστά αυτοδυναμίας” της ΝΔ όχι στις εκλογές, αλλά στην ύφεση, αφού αθροιστικά είχε 25% ύφεση από το 2008 μέχρι το 2014 και μαζί με την πρόβλεψη για 15% φέτος, φτάνει το 40%.

Απαντώντας, δε, σε νέα αναφορά του πρωθυπουργού ότι δεν υπάρχουν “λεφτόδεντρα”, τον ρώτησε εάν κρατά την ίδια στάση, στις τηλεδιασκέψεις που συμμετέχει σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όταν ο ευρωπαϊκός Νότος κι άλλοι φορείς ζητούν να δοθεί 1,5 τρισ. ευρώ την αγορά.

Ειδικότερα, οι προβλέψεις του ΥΠΟΙΚ αναφέρουν:

1.Ύφεση: Στο 4,7% εφέτος, με τον οικονομικό αντίκτυπο να μην μπορεί να εκτιμηθεί με ακρίβεια και αυτός θα καθοριστεί από την έκταση της εξάπλωσης του κορoνοϊού και τη διάρκειά της, και θα είναι εν μέρει εξαρτώμενος από την αποτελεσματικότητα των μέτρων περιορισμού. Έως τώρα, το βασικό μακροοικονομικό σενάριο, λαμβάνοντας υπόψη την επίδραση των μέτρων που έχουν ληφθεί κατά της πανδημίας, υποθέτει ότι η υγειονομική κρίση σταδιακά θα εξομαλυνθεί στο πρώτο μισό του 2020 και η μεγαλύτερη οικονομική επίπτωση θα είναι ορατή στο β’ τρίμηνο του έτους.

Σύμφωνα με αυτό το σενάριο, το πραγματικό ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 4,7% σε ετήσια βάση, λόγω της συρρίκνωσης του εμπορίου (ιδίως των υπηρεσιών), της απότομης πτώσης της οικονομικής δραστηριότητας και της συμπίεσης της καταναλωτικής ζήτησης. Η ελληνική οικονομία αναμένεται να επηρεαστεί κυρίως από ένα έντονο αρνητικό σοκ στην πλευρά της ζήτησης και, σε μικρότερο βαθμό, στην πλευρά της προσφοράς, λόγω των περιοριστικών μέτρων και της διακοπής των αλυσίδων παραγωγής. Για το 2021 εκτιμάται ότι θα υπάρξει ανάπτυξη 5,1%.

2.Ανεργία: Από 17,3% του εργατικού δυναμικού πέρυσι, θα αυξηθεί στο 19,9% εφέτος για να υποχωρήσει το 2021 στο 16,4%. «Η συνολική απασχόληση (σε εθνικολογιστική βάση), μετά την αναστροφή της δυναμικής της το 2020, αναμένεται να ανακάμψει σημαντικά μεσοπρόθεσμα (3,8% το 2021, από -3,6% το 2020) και το ποσοστό ανεργίας (βάσει της έρευνας εργατικού δυναμικού) να αποκλιμακωθεί περαιτέρω σε σχέση με το 2019 (16,4 % το 2021 από 19,9% το 2020), εφ’ όσον οι προσπάθειες για την υποστήριξη των πληττόμενων επιχειρήσεων και τη διατήρηση των θέσεων εργασίας κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης αποδειχθούν επιτυχείς», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

3.Κατανάλωση: Από την πλευρά της εγχώριας ζήτησης, η ιδιωτική κατανάλωση εκτιμάται ότι θα σημειώσει τη μεγαλύτερη πτώση (-4,1% σε ετήσια βάση/2,7 μονάδες αρνητική συμβολή στο ΑΕΠ), αντικατοπτρίζοντας τις απώλειες εισοδήματος από το κλείσιμο επιχειρήσεων ή από επιχειρήσεις που λειτουργούν με μειωμένα επίπεδα παραγωγής, την αναβολή τής καταναλωτικής δαπάνης λόγω των μέτρων περιορισμού των κοινωνικών επαφών και τη συμπίεση των πωλήσεων, με εξαίρεση τα τρόφιμα, τα φαρμακευτικά/ιατρικά προϊόντα (π.χ. φάρμακα, ατομικός προστατευτικός εξοπλισμός) και τις ηλεκτρονικές αγορές.

Η ιδιωτική κατανάλωση εκτιμάται πως θα μειωθεί εφέτος κατά 4,1% και θα ενισχυθεί το 2021 κατά 4,2%. Αντίθετα, η δημόσια κατανάλωση προβλέπεται να παρουσιάσει επέκταση κατά 1%, λόγω της αύξησης των κρατικών δαπανών για υγειονομική περίθαλψη.

4.Πληθωρισμός: Το 2021, οι προβλέψεις για τον πληθωρισμό (εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή) δείχνουν επιστροφή στα επίπεδα του 2019, κυρίως λόγω της αναμενόμενης αύξησης της εγχώριας ζήτησης, μετά από ένα αρνητικό ποσοστό εφέτος εξαιτίας της πανδημίας και των χαμηλών τιμών ενέργειας (0,6% το 2021, από -0,3% το 2020).

5.Ιδιωτικές επενδύσεις: Ο ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου αναμένεται να επιστρέψει σε αρνητικό πρόσημο (-4,6%), λόγω της διακοπτόμενης οικονομικής δραστηριότητας, των πιο δυσμενών συνθηκών χρηματοδότησης και της υψηλής αβεβαιότητας που λειτουργούν επιβαρυντικά στα επενδυτικά σχέδια. Ωστόσο, το 2020 προβλέπεται «εκρηκτική» αύξηση κατά 15,3%.

6.Πρωτογενές πλεόνασμα: «Οι αυξημένες νέες δαπάνες έναντι της πανδημίας αναμένεται να φέρουν το πρωτογενές ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης σημαντικά κάτω από τον στόχο του 3,5% του ΑΕΠ για το 2020», αναφέρεται στο κείμενο.

7.Εισαγωγές- εξαγωγές: Οι επιπτώσεις της πανδημίας αναμένεται να ασκήσουν καθοριστικά αρνητική επίδραση στον εξωτερικό τομέα της οικονομίας. Οι περιορισμοί στις μεταφορές, οι ακυρώσεις ταξιδιών, τα κλειστά χερσαία σύνορα και οι μη ομαλά λειτουργούσες αλυσίδες εφοδιασμού, αναμένεται να ωθήσουν τις εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών σε απότομη πτώση (-19,2%), με τον τουρισμό, τις μεταφορές και τη ναυτιλία να επηρεάζονται περισσότερο. Ταυτόχρονα, οι εισαγωγές αναμένεται να συρρικνωθούν (-14,2%), ανταποκρινόμενες στην υποτονική εγχώρια ζήτηση και τη συρρίκνωση των εξαγωγών. Για το 2021 προβλέπεται «εκρηκτική» αύξηση των εξαγωγών κατά 19,2% και των εισαγωγών κατά 15,6%.