Facebooktwitter
Άρθρο του Δημήτρη Μπίρμπα στην Αυγή

Οεκλογικός νόμος που καταθέτει η κυβέρνηση στο όνομα της κυβερνησιμότητας αποκαλύπτει τις πραγματικές στοχεύσεις της για τη λειτουργία των θεσμών. Η εγκαθίδρυση μιας κατ’ οικονομία Δημοκρατίας παντού, ενός νεοαυτοκρατορικού μοντέλου διακυβέρνησης σε κάθε επίπεδο, χωρίς τη λαϊκή δεδηλωμένη, αλλά με σχετική πλειοψηφία, παρέχει απεριόριστες νομοθετικές και εκτελεστικές εξουσίες σε μονοπρόσωπα όργανα. Το υπερπλειοψηφικό μοντέλο που προτείνεται αποτελεί μια ευρωπαϊκή πρωτοτυπία -και δεν είναι η μόνη στο νομοσχέδιο-, που ακυρώνει στην πράξη κάθε δημοκρατική κατάκτηση της Μεταπολίτευσης. Το ζήτημα σήμερα δεν είναι μόνο η υπεράσπιση των συστημάτων απλής αναλογικής -άλλωστε έτσι λειτουργεί η μεγάλη πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών-, αλλά η αποτροπή της απαξίωσης της λαϊκής ψήφου και του νεοσυγκεντρωτισμού που αποπνέει. Η οπισθοδρομική του αντίληψη κορυφώνεται στην επαναφορά του ποσοστού συμμετοχής των γυναικών στα ψηφοδέλτια στο 33%, από 40% – θυμίζουμε ότι ο προηγούμενος υπουργός της κυβέρνησης μιλούσε ακόμα και για 50%, σε συμφωνία με την ευρωπαϊκή τάση.

Σε προηγούμενο άρθρο μας μιλούσαμε για την αντιμεταρρύθμιση που σκιαγραφούσαν οι αρχικές εξαγγελίες Βορίδη και η μέχρι σήμερα κυβερνητική πολιτική (απαξίωση του δημόσιου τομέα, σκληρά νεοφιλελεύθερες πολιτικές, επίθεση στον δημόσιο και δημοτικό χώρο, ιδιωτικοποιήσεις, θεσμοθέτηση περιοριστικών μέτρων και υπερενίσχυση των κατασταλτικών μηχανισμών). Κορωνίδα αποτελεί η πανεπιστημιακή αστυνομία(!) του εκπαιδευτικού νομοσχεδίου, που έχει ξεσηκώσει και τις πέτρες σε Ελλάδα και Ευρώπη.

Σημαντικά σημεία της πρότασης:

* Η εκλογή δημάρχου ή περιφερειάρχη με το 43% και με μπόνους το 60% των εδρών χωρίς τη λαϊκή νομιμοποίηση του 50%+1. Ελπίζω ότι η διαχρονική θέση της Αυτοδιοίκησης για δεύτερο γύρο δεν θα χαθεί στις κομματικές μυλόπετρες.

* Το 60% των εδρών στον νικητή αποτελεί απίθανη στρέβλωση της λαϊκής ετυμηγορίας. Αν συνδυαστεί με τη μείωση κατά 20% των εδρών του δημοτικού συμβουλίου, την υποχρεωτική κάλυψη στα ψηφοδέλτια όλων των θέσεων του δημοτικού συμβουλίου και των τοπικών συμβουλίων, προκειμένου να κατέλθει συνδυασμός, και μάλιστα με καταληκτική ημερομηνία υποβολής τρεις μήνες πριν από τις εκλογές και με δυνατότητα υποψηφιοτήτων 120%(!) επιπλέον, είναι φανερό ότι περιορίζεται δραστικά, ιδιαίτερα στην περιφέρεια, η κάθοδος στις εκλογές συνδυασμών από πρωτοβουλίες εκτός κομματικών σχηματισμών και ακυρώνονται σχεδόν τα κίνητρα ενεργοποίησης πολιτών στο επίπεδο που τους αφορά.

Θα ξαναζήσουμε πάλι ψηφοδέλτια «με το σόι και υπερήλικες» προκειμένου να καλυφθούν οι θέσεις, αλλά, δυστυχώς, κυρίως την αναντιστοιχία γνήσιας εκπροσώπησης στα τοπικά συμβούλια της εντολής των τοπικών κοινωνιών – ακόμα και με 80% θα παίρνεις το 1/3 των εδρών. Η διάθεση δε του συνόλου των εδρών τής αντιπολίτευσης στον δεύτερο γύρο και ο «κόφτης» του 3% θα οδηγήσουν στην περαιτέρω συρρίκνωση των μικρών παρατάξεων στις μεγάλες πόλεις, μειώνοντας ακόμα περισσότερο τη διάθεση συμμετοχής.

Το σχήμα είναι σαφές: περιορισμός συμμετοχής εκτός κομματικών τειχών, ισχνή εκλογή εκτός πλειοψηφίας, αναπαραγωγή των «ειδικών» της εξουσίας και της τεχνοδομής, υπερβολικό κόστος προβολής, υπερσυγκεντρωτισμός και υπερεξουσίες στον επικεφαλής και στα ολιγομελή εκτελεστικά όργανα που διορίζει ο ίδιος.

Απορίας άξιον είναι το πρωτοφανές προτεινόμενο, υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι που εργάζονται στον δήμο να παραμένουν εργαζόμενοι καθ’ όλη τη διάρκεια του πολύμηνου προεκλογικού αγώνα (άρθρο 8, εδαφ. 5).  Όλοι κατανοούμε τι σημαίνει αυτό τόσο αν είναι με τον δήμαρχο όσο και ενάντια σ’ αυτόν. Αναμένεται να δούμε σκηνές απείρου κάλλους, ιδιαίτερα σε περιφερειακούς δήμους.

Ιστορική πρόκληση

Η ηγεσία και το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ είναι μπροστά σε μια ιστορική πρόκληση. Θα συναινέσει στο έκτρωμα πιστεύοντας ότι ενισχύει κυρίως την εκλογιμότητα, και όχι βέβαια την κυβερνησιμότητα, των εν ενεργεία δημάρχων που πλειοψηφούν στα όργανά της ή θα θυμηθεί τις δημοκρατικές διεκδικητικές παραδόσεις της και θα λειτουργήσει με γνώμονα την υπεράσπιση του θεσμού και τη διατήρηση του δημοκρατικού και κοινωνικού χαρακτήρα της;  Όταν ζητάς αποκέντρωση, δεν πριμοδοτείς τον υπερσυγκεντρωτισμό όπου σε αφορά. Εμείς θα είμαστε όπως πάντα εδώ, διεκδικώντας τη δημοκρατική λειτουργία των δήμων και την ενίσχυση της αυθεντικής εκλογικής εκπροσώπησης και συμμετοχής των τοπικών κοινωνιών.

* Ο Δημήτρης Μπίρμπας είναι μέλος του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ

Πηγή: https://www.avgi.gr