Facebooktwitter

Συνέντευξη του τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία και βουλευτή Β3’ Νότιου Τομέα Αθηνών, Νίκου Παππά στο thepresident.gr και την Αγγελική Λάζου

Σε ένα εξαιρετικά νευραλγικό πόστο και τόσο διαφορετικό από τα χαρτοφυλάκια που έχετε διαχειριστεί, αυτό των υποδομών, ποια είναι τα βασικά ζητήματα που θεωρείτε ότι δημιουργούν στους πολίτες την αίσθηση ότι ζουν σε ανοχύρωτη πόλη;

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει αποδειχθεί παντελώς ανίκανη να διαχειριστεί τις μεγάλες κρίσεις, τις έκτακτες καταστάσεις, τις σοβαρές καταστροφές. Κατά τη διάρκειά τους αποδεικνύεται τραγικά ανέτοιμη και στην επούλωσή τους παντελώς απούσα.

Καμία λίστα Πέτσα δεν μπορεί να διασώσει τη Ν.Δ. από την κριτική και την οργή του κόσμου, ο οποίος έχει πληγεί από την επιτελική ανικανότητα.

Η κυβέρνηση της Ν.Δ. δεν δύναται να προστατεύσει τον πολίτη, το αντίθετο μάλιστα. Και η ευθύνη βαραίνει εξ’ ολοκλήρου τον κ. Μητσοτάκη, ο οποίος έχει συγκεντρώσει σειρά αρμοδιοτήτων στο Μαξίμου.

Τα μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα που είχαν δρομολογηθεί ως το 2019, πάγωσαν. Κάποια άλλα, μικρότερα, προσπαθούν να προχωρήσουν μετά από δυόμισι χαμένα χρόνια.

Για παράδειγμα:

Τα κύρια αντιπλημμυρικά έργα, που συνοδεύουν τις οδικές παρεμβάσεις στον Φαληρικό Όρμο, όπου βούλιαξε το λεωφορείο της ΟΣΥ και κινδύνευσαν επιβάτες, σέρνονται εδώ και μήνες, με ευθύνη της περιφερειακής διοίκησης Πατούλη, ενώ θα έπρεπε να έχουν παραδοθεί από τον Σεπτέμβρη του 2020.

Το αντιπλημμυρικό έργο στους Δήμους Νίκαιας – Αγ. Ιωάννη Ρέντη και Μοσχάτου – Ταύρου σταμάτησε οριστικά μετά την κωλυσιεργία και την αποδοχή των θέσεων του αναδόχου από μέρους του κ. Καραμανλή.

Τα έργα θωράκισης της Φθιώτιδας παραμένουν παγωμένα, αν και η Ν.Δ. παρέλαβε το 2019 ολοκληρωμένο σχέδιο διαχείρισης της λεκάνης απορροής του Σπερχειού, σχέδιο αντιμετώπισης πλημμυρών και την υποχρέωση των παραχωρησιούχων της Εθνικής Οδού και του Ε65 για ολοκληρωμένες μελέτες σε σχέση με την αντιπλημμυρική προστασία. Τα ίδια ισχύουν για μια σειρά από περιοχές της χώρας.

Τραγική είναι, τέλος, η καθυστέρηση της πρώτης θωράκισης περιοχών που κάηκαν το καλοκαίρι, όπως η Εύβοια και η βόρεια Αττική, που επέφερε νέες καταστροφές με τις πρώτες βροχοπτώσεις.

Με δεδομένη την εικόνα που έχετε από τις περιοδείες σας στις πληγείσες περιοχές, εκτιμάτε ότι η κλιματική κρίση βάζει προτεραιότητες στο σχεδιασμό των αστικών πόλεων; Και από αυτό το σχεδιασμό μπορεί να εξαιρεθεί η περιφέρεια της χώρα;

Προτεραιότητα και βασική μας μέριμνα πρέπει να αποτελέσει η θωράκιση όλης της χώρας. Ισότιμα και ταυτόχρονα. Όχι μόνο των αστικών περιοχών, όχι εις βάρος της περιφέρειας.

Οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης και οι καταστροφές λόγω ακραίων φαινομένων μπορούν να επηρεάσουν μία περιοχή, εκτός των άλλων, και κοινωνικά και οικονομικά.

Η θωράκιση, για παράδειγμα, της βόρειας Εύβοια, η οποία το καλοκαίρι αφέθηκε στο έλεος της πυρκαγιάς, έναντι των πλημμυρών, αλλά και η ουσιαστική στήριξη κατοίκων και επαγγελματιών, που καταστράφηκαν από τη φωτιά, θα «προστατεύσει» την περιοχή, εκτός των άλλων, και από την πληθυσμιακή αιμορραγία. Μια εξέλιξη, που αν επισυμβεί, θα έχει επιπτώσεις κοινωνικές και οικονομικές.

Οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές έχουν οδηγήσει τον πλανήτη στα όριά του. Πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειές για αλλαγές με μια δίκαιη μετάβαση για όλους.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν μπορεί να επικαλείται την κλιματική κρίση ως δικαιολογία. Απαιτείται δράση. Απαιτείται ένα εθνικό σχέδιο αντιμετώπισής της, το οποίο θα πρέπει να εκπονηθεί σε συνεργασία με όλα τα κόμματα και επιστημονικούς φορείς.

Στην κεντρική πολιτική σκηνή έχει χυθεί πολύ μελάνι για τις προμήθειες και την εκτέλεση των μεγάλων έργων, ωστόσο πως θα επιτευχθούν τα μεγάλα όταν καθημερινά χάνεται το στοίχημα με τα μικρά;

Από το 2015 ως το 2019, πολλά έργα, μικρά και μεγάλα ολοκληρώθηκαν, αρκετά και σημαντικά βρίσκονταν σε εξέλιξη, άλλα παραδόθηκαν δρομολογημένα. Δυστυχώς, οι κύριοι Μητσοτάκης και Καραμανλής αποφάσισαν να τινάξουν στον αέρα όσα είχαν επιτευχθεί κατά την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Το στοίχημα δεν χάθηκε για τη Ν.Δ., το στοίχημα χάνεται για τη χώρα.

Το θέμα των προμηθειών ήταν μια «πραγματικότητα», όπως τη χαρακτηρίσατε, την οποία σταματήσαμε. Οι επαναδιαπραγματεύσεις των προϋπολογισμών μεγάλων έργων, όπως οι μεγάλοι οδικοί άξονες που ολοκληρώθηκαν επί ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., εξοικονόμησαν για τους φορολογούμενους άνω των 700 εκατ. ευρώ. Μια σειρά από αποφάσεις, την ίδια περίοδο, οδήγησαν στο ξεκόλλημα των διαδικασιών, άρα και στην ουσιαστική στέρηση της ανάγκης ύπαρξης κάθε είδους «προμήθειας».

Η Ν.Δ. σήμερα ευθύνεται απόλυτα και ξεκάθαρα για το τέλμα στο οποίο έχουν περιέλθει μεγάλα έργα, ο ΒΟΑΚ, το μετρό Θεσσαλονίκης, ο Ε65, κ.ά. Ευθύνεται για τις καθυστερήσεις, τον χρονικό εκτροχιασμό μικρών και μεγάλων έργων, αλλά και για τα «καπέλα» εκατομμυρίων ευρώ σε έργα, όπως η Πατρών – Πύργου.

Ασκήσατε πολύ σκληρή κριτική το προηγούμενο διάστημα για τον τρόπο λειτουργίας των ΜΜΜ, προφανώς η εικόνα δεν είναι οριζόντια και υπό αυτό το πρίσμα μήπως η στοχευμένη και καθημερινή επίκριση θα είχε καλύτερα αποτελέσματα τόσο για τους επιβάτες όσο και για την πολιτική;

Η κατάσταση στα ΜΜΜ εν μέσω πανδημίας είναι επιεικώς απαράδεκτη. Εδώ και ενάμισι χρόνο δεν υπάρχει ουσιαστική ενίσχυση των ΜΜΜ. Το διαπιστώνουν καθημερινά εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες στα λεωφορεία, στα τρόλεϊ, στο μετρό, όπου παρατηρούνται μεγάλοι συνωστισμοί.

Οι προτάσεις μας και η στοχευμένη μας κριτική, όπως το να προχωρήσει και όχι να ακυρωθεί ο δικός μας διαγωνισμός για 750 νέα λεωφορεία που σήμερα θα μας είχε αποδώσει το 75% των οχημάτων, απορρίφθηκαν από τον κ. Καραμανλή.

Κλείνοντας τις ερωτήσεις για το χαρτοφυλάκιο σας, σας παρακαλώ εξηγήστε μας τι συμβαίνει με το Μέτρο της Θεσσαλονίκης γιατί παραμένει ένα θέμα που σηκώνει πολύ σκόνη και τελικά ο πολίτης βγαίνει χαμένος.

Το μετρό Θεσσαλονίκης, που εμείς παραλάβαμε στο 30% της δαπάνης, σήμερα θα λειτουργούσε. Το έχει παραδεχθεί και ο ανάδοχος.

Η απόφαση των Μητσοτάκη, Καραμανλή και Μενδώνη να ανατρέψουν την επιστημονικά τεκμηριωμένη λύση για «μετρό και αρχαία» και να επιλέξουν τον τεμαχισμό και την απόσπαση των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου, πήγε το έργο τουλάχιστον τρία χρόνια πίσω, στο τέλος του 2023.

Όταν τα προγράμματα και οι θέσεις των κομμάτων στέλνουν θολά μηνύματα η κοινωνία σαστίζει, αποστρέφεται με δυσάρεστα αποτελέσματα. Θεωρείτε ότι το μήνυμα του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. είναι ξεκάθαρο όταν σε σειρά ζητημάτων βγαίνει με δυο γραμμές;

Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία πολιτεύεται με πλήρη επίγνωση της κατάστασης που έχει δημιουργήσει η πανδημία, με σοβαρότητα και σεβασμό στην αγωνία του κόσμου και την ανθρώπινη ζωή.

Με ξεκάθαρο σχέδιο για να «Μείνουμε Όρθιοι» στην πανδημική κρίση, με σαφές πλέγμα προτάσεων για τη στήριξη του ΕΣΥ και την ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, για τη διάσωση της μικρής και μεσαίας επιχείρησης και την προστασία των εργαζόμενων, με καλά μελετημένα τομεακά προγράμματα για μια σειρά από κλάδους.

Αλλά και σκληρή κριτική. Για την αδράνεια της κυβέρνησης Μητσοτάκη που έφερε την Ελλάδα πρωταθλήτρια στους θανάτους από κορωνοϊό ανά εκατομμύριο πληθυσμού, καθώς και για την πολιτική εκμετάλλευση της κατάστασης, ώστε να οδηγήσει τους εργαζόμενους, τους αυτοαπασχολούμενους και τις επιχειρήσεις σε συντριβή, να διανείμει τον πλούτο του λαού σε «ημέτερα» συμφέροντα, να δρομολογήσει την ιδιωτικοποίηση του έργου των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών.

Ο κ. Μητσοτάκης μάτωσε τη χώρα και τον λαό.

Συνειδητά έμεινε αδρανής, συνειδητά είπε ψέματα, όπως για τη μελέτη Τσιόδρα – Λύτρα, συνειδητά θα πρέπει να παραιτηθεί και να πάει σε εκλογές.

Τι σημαίνει προοδευτική πολιτική δύναμη όταν η αξιωματική αντιπολίτευση απαντά στον 21ο αιώνα με ιδεολογικά προστάγματα βαθέως παρελθόντος; Πως θα εκδικηθούν τα όνειρα όταν για παράδειγμα αρνείστε την αξιολόγηση σε όλα τα επίπεδα; Όταν θεωρείτε πως είναι τιμωρία η ελάχιστη βάση εισαγωγής; Ποιο είναι το μήνυμα που περνάτε στις νέες γενιές και στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα;

Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία αντιμάχεται νεοφιλελεύθερες πολιτικές, που εφαρμόζει η Ν.Δ. Η αξιολόγησή της στοχεύει στην καρατόμηση υπαλλήλων, την αποψίλωση δομών, την ενεργοποίηση του κοινωνικού αυτοματισμού. Στρεβλώς για την κοινωνία αλλά απολύτως στοχευμένα για τη Ν.Δ., η «αξιολόγηση» συνδέθηκε με τις απολύσεις.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία καθιέρωσε ένα δημοκρατικό, συμμετοχικό και εκπαιδευτικά αποτελεσματικό σύστημα αξιολόγησης σε επίπεδο σχολικής μονάδας σε ό,τι αφορά την Παιδεία, ενώ σε επίπεδο δημόσιας διοίκησης προχώρησε στην ενδυνάμωση και τη δημοκρατική της λειτουργία υπέρ του πολίτη και του δημοσίου συμφέροντος.

Δεν είμαστε «αρνητές» της αξιολόγησης. «Αρνητές» της πολιτικής της Ν.Δ. που έχει αλλότριους σκοπούς, είμαστε.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη διώκει τις νέες και τους νέους μας. Στα σχολεία, στα πανεπιστήμια, στους χώρους δουλειάς. Η δική τους δυναμική αντίδραση στα νεοφιλελεύθερα σχέδια Μητσοτάκη, αποτελεί μήνυμα προς όλη την κοινωνία.

Σας προβληματίζει η ισχνή δημοσκοπική ανάκαμψη του κόμματος σας; Όχι ως προς την πρόθεση ψήφου αλλά ως προς τα ποιοτικά χαρακτηριστικά; Ποιο είναι το στοιχείο που δυσκολεύει να γίνει αντιληπτό το μήνυμα σας σε ένα μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας στο οποίο αναφέρεστε;

Οι δημοσκοπήσεις υποεκτιμούν συστηματικά τη δυναμική του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία. Η αποτυχία των μετρήσεων αποτυπώνεται κάθε φορά στην κάλπη, θα αποτυπωθεί και στις επόμενες εκλογές.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία έχει επιλέξει να κάνει βαθιά και ουσιαστική δουλειά. Να συναντηθεί και πάλι με τον κόσμο, να καταγράψει τις ανάγκες της εποχής, να προετοιμάσει το πρόγραμμα της επόμενης μέρας. Θα ήταν πολύ εύκολο, αλλά απολύτως καταστροφικό για τη χώρα, να επενδύσουμε σε έξαλλες αντιπολιτευτικές τακτικές και σχέσεις, όπως έκανε ο κ. Μητσοτάκης προεκλογικά με το Μακεδονικό, για παράδειγμα.

Με δεδομένη την κατάσταση που επικρατεί στη χώρα με ευθύνη της Ν.Δ., ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία έχει αναλάβει την ευθύνη να συσπειρώσει τους πολίτες που κινούνται από την αριστερά ως το προοδευτικό κέντρο και να προετοιμάσει το έδαφος και τις συνθήκες για μια μακροχρόνια προοδευτική διακυβέρνηση, η οποία θα εργαστεί για την αποκατάσταση των πληγών που άνοιξαν μετά το 2019.

Κάνοντας αυτοκριτική ποια θα λέγατε ότι ήταν τα τρωτά σημεία και ποια τα λάθη που έγιναν και έφεραν τον ΣΥΡΙΖΑ στην αντιπολίτευση;

Το 2015 ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία κλήθηκε να τραβήξει τη χώρα και την κοινωνία από το γκρεμό. Το 2019 είχε βγάλει τα χώρα από τα μνημόνια και παρέδωσε χρήματα στο ταμείο, ρυθμισμένο το χρέος, 12 τρίμηνα ανάπτυξης, 500 χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, σειρά επενδύσεων σε σημαντικούς τομείς, κ.ά.

Αποτελέσματα που διέσωσαν σε μεγάλο βαθμό τη χώρα στη σημερινή δύσκολη συγκυρία.

Λάθη, βεβαίως, έγιναν, αλλά εργαζόμαστε ώστε να μην επαναληφθούν. Έχοντας, μεταξύ άλλων:

Ένα πρόγραμμα που δεν θα κινείται σε μεταμνημονιακά απόνερα.

Μια στρατηγική που περιλαμβάνει ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα, σε συνάρτηση με πολιτικές παραγωγικής ανασυγκρότησης, δίκαιης ανάπτυξης, κοινωνικής δικαιοσύνης, σύγχρονου εργασιακού πλαισίου, ένα κοινωνικό πέπλο προστασίας και πολιτικών κάλυψης των αναγκών κάθε πολίτη με επαρκείς δομές στη δημόσια υγεία και παιδεία, με κατοχύρωση του ελάχιστου μισθού και του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος που θα καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες των χαμηλότερων οικονομικά στρωμάτων.

Με αφορμή την εκλογή νέας ηγεσίας στο ΚΙΝΑΛ εκτιμάτε ότι υπάρχουν γέφυρες συνεργασίας και υπό ποιες προϋποθέσεις;

Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία έχει καλέσει τα κόμματα της προοδευτικής αντιπολίτευσης να τοποθετηθούν πάνω στις προγραμματικές του προτάσεις, όπως έχουν διατυπωθεί σε κάθε πεδίο πολιτικής.

Είναι ευκαιρία και για τις ηγεσίες, που δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμα στα ζητήματα της εποχής και τις πολιτικές που απαιτούνται, να το πράξουν.

Ανάγκη της κοινωνίας αποτελεί η ανάδειξη, από την κάλπη της απλής αναλογικής, μιας προοδευτικής διακυβέρνησης που θα πολεμήσει τις ανισότητες. Το μέγεθος και η επιτακτικότατα αυτής της ανάγκης δεν εξαρτάται από το αποτέλεσμα διαδικασιών σε κανένα κόμμα.

Η προσπάθεια δεν είναι εύκολη. Οικονομικά συμφέροντα και νεοφιλελευθερισμός θα εντείνουν την προσπάθειά τους απέναντι στην προοπτική της προοδευτικής διακυβέρνησης. Όμως αυτή την προοπτική θα την επιβάλει ο λαός.

Κλείνοντας, τις προηγούμενες ημέρες συζητήθηκε και ψηφίστηκε η άρση ασυλίας σας για το «περούκα gate». Μιλήσατε για νομιμοποίηση των παρακολουθήσεων των υπουργών εκ μέρους της Ν.Δ. και διά της ψήφου της. Τι εννοείτε;

Η άρση της ασυλίας αποτελεί ένα μείγμα αστειότητας και παραδοξότητας. Το να μετατρέπει η Ν.Δ. ένα τέτοιο ζήτημα, μια πολιτική αναφορά και μια άμυνα ενός βουλευτή και πρώην υπουργού που έχει υποστεί φυσικές παρακολουθήσεις, σε κεντρική αντιπαράθεση δεν περιποιεί τιμή. Τη στιγμή, μάλιστα, που κρύβει τον κ. Πέτσα από την εξεταστική επιτροπή.

Γνωρίζαμε από το 2015 ότι η ρύθμιση του τηλεοπτικού τοπίου, η αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών και η είσπραξη 250 εκατ. ευρώ υπέρ του δημοσίου θα ενοχλούσαν. Πολύ σύντομα βρεθήκαμε στο στόχαστρο μιας επίθεσης, που έφτασε ακόμα και σε φυσικές παρακολουθήσεις εν ενεργεία υπουργών.

Ποιος τους συντόνιζε; Σε τι αποσκοπούσαν; Γιατί δεν καταδίκασε ποτέ η Ν.Δ.; Και γιατί τελικά εκμεταλλεύτηκε αυτή την άθλια μεθόδευση, δίνοντας έτσι τις ευλογίες της σε όσους είχαν στόχο την πολιτική εξόντωση αντιπάλων της;

Στη βουλή, η πλειοψηφία τοποθετήθηκε, λέγοντας ότι η ανάρτησή μου που σχολίαζε τις παρακολουθήσεις που έχουν γίνει εις βάρος μου, δεν ήταν στα πλαίσια άσκησης των καθηκόντων μου. Παρότι ενήργησα με βάση τα άρθρα 60 και 61 του Συντάγματος. Και το λένε εκείνοι που στο παρελθόν έχουν πει ότι στο πλαίσιο των καθηκόντων των υπουργών είναι να παίρνουν και καμιά «βαλίτσα».

Έχουμε απέναντι μας μια ανοήτως εκδικητική δεξιά που δεν καταφέρει χτύπημα στον πολιτικό της αντίπαλο, απλά ανοίγει ένα κακό προηγούμενο, νομιμοποιώντας τις παρακολουθήσεις υπουργών. Οι εμπνευστές και εκτελεστές αυτών των μεθοδεύσεων δεν θα έμεναν σε ένα μόνο πρόσωπο…