Facebooktwitter

Τέλη Μαΐου και επανερχόμαστε στον κλιματικό Νόμο ο οποίος κατατέθηκε στην Βουλή και προβλέπει μια σειρά από σημαντικές ρυθμίσεις που αφορούν την παραγωγή ρεύματος, τα οχήματα μηδενικών ρύπων αλλά και τους καυστήρες πετρελαίου στα κτήρια.

Χρειάστηκε να περάσουν δεκάδες φυσικές καταστροφές και χιλιάδες άνθρωποι να χάσουν τις περιουσίες τους για να φροντίσει το ελληνικό κράτος να κάνει υποχρεωτική την ασφάλισή τους…

Από τη Τετάρτη βρίσκεται κατατεθειμένο στη Βουλή ένα νομοσχέδιο που κάνει υποχρεωτική από το 2025 την ασφάλιση των κατοικιών που βρίσκονται σε περιοχές επικίνδυνες για πλημμύρες ή κοντά σε δάσος και υπάρχει κίνδυνος πυρκαγιάς.

Όπως έχουμε διαβάσει περιλαμβάνει μέτρα για τη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων στην ηλεκτροπαραγωγή και σταδιακά στις μεταφορές αλλά και τα κτήρια.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε σύγκριση με τα όσα ανέφερε το αρχικό κείμενο της δημόσιας διαβούλευσης υπάρχουν μικρές παρατάσεις αναφορικά με τη χρήση υδρογονανθράκων ενώ στο κάδρο για πρώτη φορά μπαίνουν και τα ανανεώσιμα υγρά καύσιμα.

Τέλος οι λιγνίτες από 31/12/2028

Αναλυτικά, στο νέο κλιματικό νομοσχέδιο προβλέπεται απαγόρευση στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από στερεά ορυκτά καύσιμα (δηλαδή από λιγνίτη) από την 31η Δεκεμβρίου 2028 και εφεξής.

Μάλιστα, ο νόμος προβλέπει πως η προθεσμία μπορεί να επισπευστεί περαιτέρω με απόφαση που μπορεί να εκδοθεί μέχρι το 2025, αφού ληφθούν υπόψη η επάρκεια ισχύος και η ασφάλεια εφοδιασμού.

Τι ισχύει για τα οχήματα

Αντίστοιχα, συγκεκριμένα, με το άρθρο 12 του νομοσχεδίου λαμβάνονται μέτρα για την προώθηση οχημάτων πολύ χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών, με έμφαση στους επαγγελματικούς κλάδους που χαρακτηρίζονται από υψηλό αριθμό οχηματοχιλιομέτρων.

Ειδικότερα, σημειώνεται πως από την 1η Ιανουαρίου 2030 ή από την ημερομηνία αναφοράς που προβλέπεται στο ενωσιακό δίκαιο, τα νέα επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που θα ταξινομούνται θα είναι μόνο οχήματα μηδενικών εκπομπών.

Ακόμη, προβλέπεται πως στην Περιφέρεια Αττικής και στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, με εξαίρεση τους νησιωτικούς Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ βαθμού των ως άνω περιοχών, προβλέπεται ότι από το 2026 υποχρεωτικά όλα τα νέα Επιβατηγά Δημόσιας Χρήσης αυτοκίνητα ταξί καθώς και το ένα τρίτο (1/3) των νέων ενοικιαζόμενων οχημάτων θα είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών.

Επιπροσθέτως, ορίζεται ότι από την 1η Ιανουαρίου 2024, τουλάχιστον το ένα τέταρτο (1/4) των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης που αποκτώνται με χρηματοδοτική μίσθωση ή αγορά, θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα, επί ποινής κυρώσεων. Αναφορά γίνεται επίσης στο Εθνικό Σχέδιο για την Ηλεκτροκίνηση με σκοπό τη διασφάλιση επαρκούς αριθμού δημοσίως προσβάσιμων σημείων επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων

Τέλος οι νέοι καυστήρες πετρελαίου θέρμανσης

Αντίστοιχα, αναφορικά με τη θέρμανση των κτηρίων, το νομοσχέδιο προβλέπει πως από την 1η Ιανουαρίου 2025 απαγορεύεται η πώληση και εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης, βάζοντας δηλαδή τέλος στη χρήση τους σε νέες οικοδομές. Επιπλέον, από την 1η Ιανουαρίου 2030, επιτρέπεται αποκλειστικά η πώληση πετρελαίου θέρμανσης το οποίο είναι αναμεμειγμένο σε ποσοστό τουλάχιστον τριάντα τοις εκατό κατ’ όγκο με ανανεώσιμα υγρά καύσιμα.

Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι για τα νέα κτήρια που βρίσκονται σε ζώνες υψηλής τρωτότητας ( γεωγραφικές ζώνες υψηλής πιθανότητας πλημμύρας ή σε σημεία κοντά σε δασικές περιοχές που χαρακτηρίζονται από υψηλό κίνδυνο πυρκαγιάς) υποχρεωτική θα είναι η ασφάλιση για πυρκαγιά από την 1η Ιανουαρίου 2025. Μάλιστα, η ύπαρξη ασφαλιστηρίου συμβολαίου αποτελεί προϋπόθεση για την ηλεκτροδότηση του κτηρίου.

Το νομοσχέδιο που κατατέθηκε προβλέπει ότι η κυβέρνηση θα υιοθετήσει την ημερομηνία που θα τεθεί από τον σχετικό Ευρωπαϊκό Κανονισμό, ο οποίος δεν έχει διαμορφωθεί ακόμη αλλά η εισήγηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προβλέπει, το μέτρο να ισχύσει το 2035.

Οι προτάσεις για απαγόρευση της ταξινόμησης νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έχουν προκαλέσει την αντίδραση κυρίως της διϋλιστικής βιομηχανίας, η οποία χάνει ένα σημαντικό κομμάτι του τζίρου εφόσον απαγορευθεί η πώληση νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, που σημαίνει ότι θα επικρατήσουν ολοκληρωτικά σε βάθος χρόνου τα ηλεκτρικά οχήματα.

Για να φτάσουμε ωστόσο στην εφαρμογή του ελληνικού κλιματικού νόμου, πρέπει πρώτα να εφαρμοστούν με επιτυχία οι προτάσεις της Κομισιόν για την αντιμετώπιση της ενεργειακής ακρίβειας…

Όλα θα φανούν στην πράξη…σύντομα…